Engros og detail

Nemlig.com

Fakta

Hvem er Nemlig.com?

Nemlig.com er et online-supermarked med salg via internettet til private, offentlige og erhvervskunder. Virksomheden sælger alle typer af fødevarer, inkl. temperaturregulerede varegrupper; frost- og kølevarer. Derudover har supermarkedet økologi, lavprisvarer og mærkevarer.

Virksomheden, der er beliggende i Brøndby, er grundlagt i 2010 af Stefan Plenge og har ca. 1800 ansatte.

Hvad er de primære kilder til madspild?

Madspild opstår hvis virksomheden har for mange varer i varehuset, hvilket ofte skyldes fejlagtig forecasting.

Madspild kan også opstå enten ved levering af varer eller i forbindelse med pluk af varer til slutforbrugerne. I begge tilfælde bliver varerne kasseret grundet kvalitet.

Det er typisk frugt og grønt samt brød, der udgør de største kategorier indenfor madspild.

Hvor længe har de arbejdet med madspild?

Siden virksomheden blev grundlagt har været et fokus på madspild.

Virksomheden har forøget fokusset de seneste år og har typisk et madspild på under 1/3 del af et traditionelt supermarked, hvilket skyldes at varerne går hurtigere igennem værdikæden, da virksomheden pakker fra deres varehus og sender direkte ud til forbrugerne.

850x584_Om-nemlig-Juni-2021

Drivers og målsætninger

Primære drivers

Virksomhedens ambition er at være Danmarks mest bæredygtige supermarked og her er madspild et afgørende fokusområde.

Mål med arbejdet

I dag er madspildet på omkring 0,6% af virksomhedens samlede omsætning.

Målet er at forbedre det yderligere.

Sådan har de arbejdet med madspild

Fokus på lagerstyring - bestilling og forecasting:
Virksomheden har kun ét varehus, som de sender varer ud fra og derfor kan virksomheden relativt nøjagtigt ramme det antal varer, som de skal bruge. Værdikæden er altså kortere end et traditionelt supermarked og de har derfor et godt overblik over de ordrer, som de får ind, og dermed hvor store mængder, de skal indkøbe.

Hurtig varerotation:
Virksomheden har implementeret ‘Just-in-time’ på friskbagt brød og ferske måltidsløsninger. Tiltaget omfatter at leverandøren først producerer fx brød i forbindelse med ordrer, så der kun bages det antal, der er bestilt.

Virksomheden har indført Danmarks bedste friskhedsgaranti på en lang række tør, fersk og frostvarer. Således kan kunder stole på holdbarheden af de varer, som kunderne ikke selv har valgt. Dette gør sig fx gældende for mælk: når kunder bestiller mælk garanteres en holdbarhed på 7 dage plus leveringsdagen. Dette garanteres grundet stor transparens i forhold til varer og hurtig rotation af varer. En konventionel liter mælk er i gennemsnit under et døgn på hylden i varehuset, inden den er solgt.

Dag-/madspildstilbud på varer, der nærmer sig sidste holdbarhedsdato:
Virksomheden har kortlagt sine processer for at finde frem til de varer, hvor den hurtige varerotation ikke altid kan efterleves – altså hvor der er en risiko for at varen nærmer sig den garanterede friskhedsgaranti. På denne måde kan virksomheden effektivt sælge varer inden udløb af holdbarhed, hvilket reducerer madspild markant.

Donation og salg af overskudsvarer, der nærmer sig sidste holdbarhedsdato eller er beskadiget:
Virksomheden har en fysisk medarbejderbutik, hvor medarbejderne kan handle ind dagligt til stærkt reducerede priser. Priserne er ca. 50% lavere end vejledende pris.

Virksomheden samarbejder med FødevareBanken og Overskud Albertslund, der laver måltider til udsatte borgere.

Virksomheden samarbejder med Wefood. Wefood er fysiske detailbutikker, der lever af at sælge overskudsvarer til reduceret pris.

Virksomheden har indgået et samarbejde med Zoologisk have, hvor de produkter der ikke egner sig til menneskeføde, afhentes og anvendes som foder til dyrene.

Nye tiltag i pipleline

Øget brug af data i forhold til forecasting:

Virksomheden vil i fremtiden arbejde mere med data i forhold til at forudsige kundebehov for deraf at sikre de rette mængder af forskellige varetyper. På denne måde mindskes risikoen for overskudsvarer, der kan ende med at blive kasseret.

Indsats - hvad har det krævet?

Strategisk

Arbejdet med madspild er en strategisk beslutning, der blev indført allerede da virksomheden blev grundlagt. Madspild er altså en del af virksomhedens bæredygtighedsstrategi.

Som led i strategien var samarbejde med organisationer, der lever af at donere mad til godgørende formål, helt centralt.

Virksomheden er en del af Danmark mod madspild, hvor målet er 50% reduktion fra år 2015-2030.

Teknologisk

Rent teknologisk har det krævet at virksomheden har haft godt styr på sin lagerstyring, herunder varebeholdning og bestillinger.

Organisatorisk

Det har krævet at dagsordenen er blevet løftet op på et direktionsniveau. Virksomheden har en afdeling, der er ansvarlig for bæredygtighed. Derudover er nedsat en tværfaglig gruppe, der har fokus på madspild – gruppen har udarbejdet nogle handleplaner inden for de forskellige områder.

I forhold til interne arbejdsprocesser, så har håndtering og sortering af fødevarer blandt medarbejdere i pakkeriet, været et afgørende indsatsområde.

Økonomisk

Indsatsen har ikke krævet de store økonomiske investeringer, da det giver god mening at reducere madspild for at holde omkostninger lavt samtidig med at man donerer sine eventuelle overskudsvarer til godgørende formål.

Effekt - hvad er opnået?

Madspildsreduktion

Virksomheden er gået fra et madspild på over 1% af omsætningen i 2010 til 0,6% af omsætningen i 2021.

Konkurrencekraft

Madspildsindsatsen har styrket virksomhedens CSR-profil og brand. Indsatsen har altså kunne bruges rent kommercielt.

Kunderne er i særdeleshed glad for friskhedsgarantien på en lang række varer.

Internt

Indsatsen har skabt øget medarbejdertilfredshed og stolthed i virksomheden.

Virksomheden har desuden optimeret interne processer, herunder styrket sin drift og pluk af varer. Virksomheden har fx skabt en forretningsmodel, hvor der er et hurtigt vareflow og man sikrer aktiv inddragelse af medarbejdere i samarbejdet om madspild.

Bundlinje

Der har naturligt været et økonomisk incitament og en fortjeneste.

Via indsatserne har virksomheden formået at holde omkostningerne nede samtidig med at donationer er øget.

produktion 1

"Det hjælper ikke noget, at der kommer nogen og pådutter en ny agenda. Det skal virkelig være noget, der kommer nedefra og op. Idéen med at donere til Zoologisk have kom faktisk fra en medarbejder nede i vores pakning af frugt og grønt, som kunne se at der stadig var nogle fødevarer, som dyrene kunne få glæde af”

Mikkel Pilemand, Kommerciel Direktør hos Nemlig.com.

Bliv klogere

Se hele casekataloget her

Download