Fødevareindustrien
Carlsberg
Fakta
Drivers og målsætninger
Primære drivers
Det startede med at være økonomiske incitamenter, der drev fokusset på madspild.
Senere hen blev bæredygtighed – det bioøkonomiske – og ønsket om ikke at spilde ressourcer den primære driver.
I dag ser virksomheden, at de to parametre går hånd i hånd og begge er derfor centrale parametre, der driver indsatserne.
Mål med arbejdet
Virksomheden er en del af den frivillige aftale Danmark mod Madspild, hvor målet er at reducere madspild med 50% frem mod 2030. Udgangspunktet for målsætningen er år 2015.
Sådan har de arbejdet med madspild
Øget fokus på forecasting:
Virksomheden har et tæt samarbejde mellem produktion og salg – dvs. man producerer efter efterspørgsel. Salg har god dialog med kunden ift. at estimere hvor meget de forventer at sælge og så videregives informationen til produktionen via virksomhedens planlægningsteam.
Pakning, der øger holdbarhed:
Virksomheden har implementeret ‘DraughtMaster’ - en innovation inden for ølfustager, der reducerer madspild og forlænger holdbarhed. Når man laver et øl-skifte, så reduceres madspild med 69% - svarende til 4-6 fadøl. Holdbarheden ved den her type forpakning gør at øllen går fra at kunne holde 5-7 dage, når den er åbnet, til at holde 30 dage.
Brug af overskuds-/restproduktion til forskellige formål:
Virksomheden har lanceret madspildsøllen BRØØL – en øl på overskudsbrød.
Virksomheden videregiver mask og overskudsgær til dyrefoder.
Som følge af corona, valgte virksomheden at anvende alkobase til håndsprit, da efterspørgslen på øl faldt markant.
Internt salg af produkter, der er ved at overskride holdbarhedsdato:
Virksomheden har iværksat en intern smagsprøveordning, hvor medarbejdere kan købe produkter, der er tæt på at overskride sidste salgsdato samt intern anvendelse inden udløb.
Brug af data til at skabe transparens og løbende bevågenhed:
Gennem SAP er virksomheden blevet opmærksom på hvor madspildet opstår.
Virksomhedens planlægningsteam sender månedlige opdateringer ud til alle beslutningstagere i organisationen. Herfra kan træffes beslutninger om indsatsområder og evt. investeringer.
Etablering af partnerskaber:
Virksomheden har i samarbejde med Too Good To Go indført intelligent mærkning på udvalgte produkter: ”Bedst før, ofte god efter”. Virksomheden sørger desuden for at samarbejde og have dialog med leverandører i forhold til interessante og unikke teknologier, der kan mindske madspild.
Nye tiltag i pipleline
Upcycling af restprodukter:
Virksomheden vil gerne blive endnu bedre til at bruge restprodukter i produktion af nye produkter.
Svind og planlægning:
Virksomheden har netop igangsat et projekt forankret i supply chain: ‘War on Waste’, hvor målet er at blive bedre til at hindre svind som følge af en god planlægning.
Forpakninger:
Virksomheden har øget fokus på innovative forpakningsmuligheder med afsæt i forskellige kundesegmenter.
Indsats - hvad har det krævet?
Effekt - hvad er opnået?
"Noget af det, der virkelig har hjulpet os på vej, det er i særdeleshed partnerskaber. Både i forhold til samarbejdet med vores leverandører, hvor der er en unik teknologi og måde at arbejde på. Det er selvfølgelig også vores kunder, hvor vi har et rigtig tæt samarbejde, hvor vi i fællesskab er blevet bedre til at estimere, hvor meget man forventer, der skal sælges - hvad er det eksempelvis for et slags event? hvilket publikum? Som vores eventchef sagde, så er der fx stor forskel på hvor meget øl, der bliver drukket til en Metallica koncert og en Justin Bieber koncert”
Tenna Skov Thorsted, Sustainability Manager hos Carlsberg Danmark.